• Standaard header

Personal blog Michiel: Zorg voor een goede darmfunctie

Personal blog Michiel: Zorg voor een goede darmfunctie

Een van de belangrijkste systemen voor een goede gezondheid is je maag- darmsysteem. Dit systeem zorgt er voor dat je voedingsstoffen op kan nemen en je afvalstoffen kan uitscheiden. Bij het beginnen van een gezondere lifestyle moet altijd naar dit systeem gekeken worden! Je kunt nog zoveel groenten, vlees en vis eten, als je lichaam niet in staat is om het (optimaal) op te nemen, dan is het zonde van al je goede bedoelingen.

Mijn zoektocht naar meer energie en een betere gezondheid is 5 tot 6 jaar geleden begonnen met werken aan mijn darmfunctie. Deze was namelijk om eerlijk te zijn echt een drama bij mij. Ik had als kind al problemen met mijn maag en darmen. Vaak buikpijn en krampen en een overgevoeligheid voor melk ontwikkelt. Maar ook bij het eten van aardappelen en pittig eten was het bijna altijd prijs. De details zal ik je besparen ;-)

Op een gegeven moment (5 a 6 jaar geleden dus) was ik er helemaal klaar mee. Ik begon te zoeken naar oplossingen. Eerst heb ik mijn voeding radicaal omgegooid. Ik begon brood te mijden, meer groenten te eten en ook meer fruit te eten. Ik haalde alles uit mijn voeding waarvan ik eigenlijk al lang wist dat ik er slecht op reageerde. In mijn geval brood, pasta, melkproducten en pittig eten. Dit zorgde voor enorm verschil! En zo is mijn interesse voor voeding ontstaan. Dat je met het aanpassen van je voeding zo veel verschil kon maken was voor mij mindblowing. Ik vind het inmiddels meer dan logisch dat voeding een grote impact maakt op je gezondheid. Maar als cliënten mij vragend aankijken als ik ze dit uitleg, denk ik terug aan de tijd dat het voor mij ook nog nog niet logisch was.

Ik heb in de jaren erna ontzettend veel gedaan aan mijn darmen. Let op dat ik hier zeg 'jaren erna'. Werken aan een betere darmfunctie is een langdurig proces. De resultaten zijn echter alle moeite waard! Mijn energie is velen malen beter, ik ben nauwelijks nog ziek, ik heb een betere stoelgang dan ooit en ik voel me fitter.

Je kunt ontzettend veel aan je darmfunctie doen. Als je meer informatie daarover wilt en je denkt er over na om een personal trainer in de arm te nemen kan ik je daar in begeleiden. Hier onder alvast 5 simpele tips om mee te beginnen:

1) Haal uit je voedingspatroon waar je niet tegen kan. Klinkt logisch, maar bijna niemand doet het. Als je niet tegen bepaalde producten kan betekent niet dat je ze nooit meer kan eten. Haal ze een aantal weken uit je voedingspatroon en voeg ze daarna langzaam weer toe. Kijk of je er nog op reageert. Indien nee, dan alsnog met mate eten.

2) Mijd gluten en melkproducten voor 100%. Altijd een advies wat terug komt. Nog nooit iemand gesproken die er geen baat bij had.. Het is moeilijk om dit te mijden, ik weet het, maar een geïrriteerde darm met gluten of melkproducten is geen gelukkige combinatie.

3) Eet meer groenten en fruit. En mijd vanzelfsprekend waar je niet tegen kan. Let op! Meer vezels eten dan je gewend bent kan in eerste instantie meer gasvorming geven. Vezels zijn de voedingsbron voor je darmflora en deze kan behoorlijk reageren als er eindelijk iets te eten valt. Kijk dit dus eerst aan voordat je denkt dat je niet tegen groenten kan :-) Dit duurt ongeveer 1 tot 3 weken.

4) Neem kefir of probiotica. Doorgaand op het vorige punt, je darmflora voedt zich met vezel. Maar dan moet je wel voldoende darmflora hebben. Ik zelf heb verschillende keren darmflora genomen in het verleden. Ook omdat ik als kind vaak antibiotica heb moeten slikken. De probiotica van bio-kult is mij het beste bevallen. Kefir bestel je via internet (waterkefir).

5) Ont-stress. Stress en verteren is een combinatie die erg slecht is. In tijden van stress is energie die aan het verteren wordt besteed niet wenselijk. Je lichaam hanteert altijd prioriteiten en vechten of vluchten is een hogere prioriteit dan verteren. Dat de stress anno nu niet meer bestaat uit vechten en vluchten, en veel langduriger is dan een paar seconden of minuten, maakt het voor je spijsverteringsstelsel nog moeilijker. Doe elke dag iets wat je ontspant, probeer stress te vermijden mits mogelijk, zorg voor overzicht in je leven en plan leuke dingen.

Succes!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2018? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn