• Standaard header

Personal Blog - Rutger

Onwijs leuk die ‘Tabata trainingen’ van Physicum maar kan ik niet net zo goed gewoon lekker een rondje gaan hardlopen?

Het antwoord is vrij simpel: Nee. :-)

Veel mensen die af willen vallen focussen zich met name op de cardiotraining zoals hardlopen, fietsen en ‘recreëren’ op al die hightech apparaten in de sportschool. Dat is natuurlijk prima voor het opbouwen van een beetje conditie of om bij te kletsen met de buurvrouw, maar om af te vallen en echt fit te worden is dit niet ideaal.

Wat ik dan zelf doe om extra vet te verbanden?

Een Japanse bewegingsdeskundige genaamd Izumi Tabata heeft in 1996 een leuk HIIT (High Intensity Interval Training) protocol ontworpen dat erg effectief bleek te zijn. Tegenwoordig noemen de meeste trainers alle HIIT trainingen simpelweg Tabata trainingen maar het principe is het zelfde.

Bij een HIIT wordt er meer energie verbruikt dan bij een cardiotraining (hardlopen) en dan vooral na de training(afterburn effect), dus eigenlijk afvallen na het trainen! Wel is het zeer belangrijk dat elke ronde op 100% Intensiteit uitgevoerd wordt.

Het afterburn effect houdt in dat je na een intensieve training dagenlang een verhoogd metabolisme en dus vetverbranding hebt. Het afterburn effect zorgt daarmee voor meer resultaat in minder tijd. Het afterburn effect wordt groter naarmate de training intensiever wordt. Bij een cardiotraining stopt de vetverbranding al snel na het einde van de training. Dit is anders met intervaltrainingen. In zo’n intervaltraining volgen korte perioden van hoge intensiviteit en rust elkaar op. Op deze manier wordt het afterburn effect zo groot mogelijk. Een goed voorbeeld hiervan is een intensieve kettlebelltraining in intervalvorm. Maar je kunt ook je hardloopschoenen aantrekken en 10 keer 30 meter sprinten.

Zelf doe ik dat laatste vaak en ben dan nog geen 15 minuten bezig. Dat kwartiertje kan iedereen wel missen in een week. Het is even zweten geblazen en het kan mentaal pittig worden maar het resultaat van HIIT trainingen zijn dan ook zeer hoog!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2019? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn