• Standaard header

Personal blog Rutger: Verbeter je mobiliteit

Personal blog Rutger: Verbeter je mobiliteit

De meeste mensen denken bij het woord mobiliteit gelijk aan rekken en strekken of yoga. Dit zijn dan ook inderdaad manieren om de mobiliteit te vergroten, maar er komt meer kijken bij mobiliteit!

Wat is van belang voor een goede mobiliteit?

1) Spierkracht

Om spieren sterker te laten worden moet er ruimte zijn om de spier te kunnen belasten. Wanneer je een oefening met een kleine bewegingsuitslag uitvoert, voelt deze zoals je waarschijnlijk gemerkt hebt lichter aan dan wanneer je deze over de gehele bewegingsuitslag uitvoert. Dit verschil hangt dan ook nauw samen met de effectiviteit van de oefening. Hoe groter de bewegingsuitslag, hoe meer de spier belast wordt, en hoe meer spierkracht je genereert.

Wanner je een squat maar half kan uitvoeren (lichte buiging knieën) belast je de spier niet optimaal, met als gevolg een resultaat dat niet optimaal is. Bij de meeste beginnende sporters is beperkte mobiliteit in bijvoorbeeld de heup flexoren een probleem waardoor de squat niet goed uitgevoerd kan worden. Het vergroten van mobiliteit is daarom van belang om het maximale uit je training te kunnen halen.

2) Pijnloos trainen

Een beperkte mobiliteit in een bepaald deel van je lichaam kan ervoor zorgen dat je gaat compenseren met verkeerde spieren. Dit zorgt vaak voor een onjuiste houding waardoor pijn kan ontstaat.

3) Blessurevrij blijven

Wanneer je blijft door trainen op een verkeerde manier doordat je mobiliteit geen goede houding toelaat kan dit snel leiden tot blessures. Maar ook thuis zijn blessures door een slechte mobiliteit snel mogelijk, je verstapt je en moet plotseling een rare sprong maken om niet te vallen en door een dergelijke beweging verrek je iets in je rug. Wanneer de mobiliteit hier groot is, is de kans dat je dit verrekt vele malen kleiner.

Mobiliteit train je het makkelijkst door actief de spieren te rekken. Zoek het maximale bereik van de spiergroep op, houd dit een paar tellen vast, en ontspan. Herhaal dit een aantal keer per spiergroep. Goede voorbeelden van mobiliteitsoefeningen zijn:

  • Jefferson curl
  • Horse stance
  • Active pancake
  • Butterfly
  • Active pigeon stretch

NB: doe deze oefeningen ten minste de eerste paar keren onder begeleiding van een personal trainer! Je wil deze oefeningen goed uitvoeren, en niet de kans lopen op een blessure.

Train ze!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2018? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn