• Standaard header

Tip van de week -Lifestyle: 5 Onmisbare tips tegen stress

Tip van de week -Lifestyle: 5 Onmisbare tips tegen stress

Stress is volgens sommigen ziektemaker nummer 1 in de westerse wereld. Een van de redenen is omdat het je lichaam veel energie kost. En energie kan je maar één keer verbruiken. Bovendien gaan stress en een goede spijsvertering, en stress en vetverbranding niet goed samen. En dat is niet zo handig dat als je gezond eet en aan het trainen bent.

Hier 5 tips om je stress levels naar beneden te krijgen:

1) Schrijf voor jezelf op wat jouw stressoren zijn in je dagelijkse leven en schrijf vervolgens op wat daar aan te doen is. Sommige dingen zullen moeilijk aan te pakken zijn maar het zal je verbazen aan hoeveel dingen wél iets te doen is. Bovendien maak je op deze manier overzichtelijk waar jij stress van krijgt.

2) Zorg voor voldoende nachtrust! En 8 uur per nacht is voldoende. Haal je dat een keer niet? Slaap dan de volgende nachten wat meer, haal het in met een 'powernap' (20 - 40 min overdag slapen), of slaap bij in het weekend. Zorg dat je slaapkamer goed geventileerd is en donker, dat komt de kwaliteit van je slaap ten goede.

3) Slik magnesium! Magnesium is essentieel voor het maken van energie (ATP). Als je gestrest bent verbruik je meer energie en dus meer magnesium. Dit geldt ook als je heel sportief bent. Extra magnesium tip: Heb je een bad? Koop dan badzout met magnesium en ga een half uur in bad liggen voor je gaat slapen. Heerlijk ontspannend en je slaapt beter!

4) Doe aan yoga! Yoga is ideaal om de hersenactiviteit naar beneden te krijgen. Dit kan dus een welkome onderbreking zijn van je dag. Kies wel voor een yoga school (of leraar/ lerares) waar je op jouw niveau in kan stromen. Vind je yoga helemaal verschrikkelijk? Dan helpt dit advies vanzelfsprekend niet. Maar eerst maar eens proberen!

5) Doe aan meditatie! Dit is misschien wel de belangrijkste. Geen zorgen, je hoeft niet in lotus houding te zitten met zweverige muziek op de achtergrond om te kunnen mediteren. Neem één of twee keer per dag een kort moment voor jezelf en sluit je ogen. Het enige wat je hoeft te doen is nu naar je ademhaling te luisteren. Zet gedachten over werk, de rest van de dag of wat dan ook naast je neer doe dit 5 tot 10 minuten. Adem vervolgens in via de neus (tot 70% van je max), en adem uit via de mond en zorg er voor dat de uitademing langer is dan de inademing. Je kunt je uitademing reguleren door je lippen te tuiten als je uitademt. Op deze manier hoor je jezelf ademen wat weer feedback geeft over de duur van je uitademing. Tussen de uitademing en de nieuwe inademing zit een korte rust. Zet een timer zodat je de tijd niet vergeet. Er zijn overigens verschillende Apps die je kunnen helpen met mediteren. Want dit is niet zo makkelijk als je misschien denkt! Denk aan 'Headspace' en 'Calm'.

 

Succes!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2019? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn