• Standaard header

Tip van de week -Training: Span die buikspieren aan!

Tip van de week -Training: Span die buikspieren aan!

Het eerste wat we onze cliënten leren als ze bij ons komen trainen is dat ze de buik aanspannen bij de verschillende oefeningen. De spier die we dan vooral bedoelen is de Transversus Abdominis. Deze is erg belangrijk voor je 'core stabiliteit' en heeft een relatie met bijvoorbeeld je rugspieren, welke ook belangrijk zijn voor je core.

Dat je deze spieren aanspant, is helaas niet vanzelfsprekend. Een van de redenen waarom de functie van deze spier achter kan blijven is omdat we te veel zitten en veel te weinig bewegen gedurende de dag. Je lichaam is gemaakt om te belasten en om te bewegen, meer dan 2 uurtjes per week in de gym. Begrijp ons niet verkeerd, die 2 uurtjes in de gym zijn zeker belangrijk! Probeer daarnaast echter ook zo veel mogelijk te bewegen. Denk aan wandelen, werken in de tuin, traplopen (bijvoorbeeld in plaats van de lift nemen) en fietsen.

Deze spier is dus heel belangrijk. Nu zijn er een aantal specifieke oefeningen die deze spier kunnen aanspreken, maar daar gaan we nu (nog) niet op in. Wat we je nu willen adviseren is om je buik aan te spannen tijdens je sets. Het maakt niet uit of dat tijdens het Squatten, Benchpressen of de Pull Over is. Je spant de hele set je buik aan! Dat doe je door je navel als het ware naar binnen te trekken, en zo spanning op je buik te zetten.

Dit doe je omdat je ten eerste een stabiel punt wil hebben van waar je wil bewegen. Dat maakt het namelijk makkelijker. Je kunt nou eenmaal geen kanon afschieten vanaf een kano. Nogal instabiel. Ten tweede wil je dit omdat je niet de kans wil lopen op een blessure! Buiten de macht van je core trainen zorgt er al snel voor dat je gaat compenseren. Denk aan de adem vastzetten, bijten op de tanden en allerlei bewegingen maken die niet bij de uitvoering horen van de oefening.

Verlies je spanning op de buik dan is de set klaar. Dat is waarschijnlijk eerder dan je gewend bent, echter loop je dan een stuk minder risico op een blessure. Kun je helemaal geen spanning krijgen op de buik? Breng dan het gewicht naar beneden. Helpt dat niet, bijvoorbeeld bij alle oefeningen op een bankje (Dumbbell Presses, Benchpress, Pull Over), focus dan op het duwen van de onderrug in de bank (ook een goeie tip bij grondoefeningen: duw je onderrug in de grond!). Is dat nog steeds moeilijk? Leg dan wat schijven onder je voeten en kijk naar het verschil. Grote kans dat als je je voeten omhoog brengt, en je bekken daardoor naar achter kantelt, je ineens wel de buik aan kan spannen.

Succes!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2018? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn