• Standaard header

Tip van de week -Training: Train je romprotatie

Tip van de week -Training: Train je romprotatie

Veel mensen die trainen in de sportschool vergeten een belangrijk onderdeel, namelijk oefeningen ter verbetering van de romprotatie. De romprotatie is een beweging waarbij de schouders draaien ten opzichten van het bekken, óf een kracht die moet worden geleverd om een rotatie om de as te stabiliseren. Er hoeft dus niet persé een rotatie plaats te vinden om hem te kunnen trainen. Een kracht leveren om een rotatie te stabiliseren kan genoeg zijn.

Waarom is dit belangrijk? Als je kijkt naar verschillende sporten dan zie je overal rotaties terug. Denk aan vrije trappen bij voetbal, pushen bij hockey, de forehand en backhand bij het tennis etc. Maar de belangrijkste staat er niet eens bij, namelijk lopen, hardlopen en/of sprinten! Ook daarbij maakt je romp een rotatie. Hoe beter deze rotatie is, hoe efficiënter je loopt, hoe harder je sprint, hoe harder je kan slaan met tennis, schieten met voetbal en pushen met hockey. Je kunt sport specifiek enorm veel power halen uit je rotatie. Maar dan moet je die wel hebben! Een goede reden om hier aandacht aan te besteden in de gym.

Ook als je niet een sport naast je krachttraining doet, is rotatie onmisbaar. Een sterke romp geeft namelijk ook veel voordelen bij oefeningen waarbij niet direct een rotatie betrokken is. Denk aan optrekken, bankdrukken en de shoulder press. Hoe stabieler je romp is, hoe beter je kan bewegen van de romp af. 

Hoe train je de romprotatie? Denk aan barbell landmine rotations, Russian twist, medicine ball throw (met rotatie uiteraard) of doe eens een twist in je walking lunges met een schijf. Maar zoals gezegd, er hoeft niet zichtbaar een rotatie plaats te vinden. Denk ook aan one arm dumbbell row, one arm dumbbell presses of planken wisselend op één arm. Met deze oefeningen moet je de romp stabiliseren tegen een rotatiekracht in. Let wel: de uitvoering is van groot belang! Trek de navel de hele set naar binnen en zet op die manier spanning op de buik (je moet nog wel kunnen ademen). En focus je op de romp. Een valkuil is dat je te fanatiek van start gaat en te veel gewicht pakt. Te veel gewicht zorgt vrijwel altijd voor compensatie. Focus je daarom op de romp (vooral de buikspieren) en zorg dat de oefening daar aankomt. Als dat niet zo is, dan zakken met het gewicht of de uitvoering aanpassen.

Succes!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2018? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn