• Standaard header

Tip van de week -training: Voorkom compensatie bij je krachttraining

Voorkom compensatie in tijdens je krachttraining

Wat je veel ziet in de sportschool is dat mensen compenseren tijdens het trainen. Dit is niet heel handig. Wat er namelijk kan gebeuren is dat je een compensatoir patroon aan het trainen bent, en aan het einde van een dergelijk patroon ligt een blessure op de loer. 

Waarom compenseren mensen in de gym? De reden is vaak dat mensen te veel gefocust zijn op het gewicht. Het moet altijd meer en meer. Dit terwijl het gewicht niet leidend moet zijn, maar de uitvoering! 

Het lijkt misschien heel indrukwekkend dat iemand 100kg kan squatten. Maar als wij iemand zijn adem in zien inhouden (rood aanlopen, persen etc) en maar 50 graden zien zakken en ook nog eens met één of zelfs twee knieën naar binnen zien knikken, dan houden wij ons hart vast! Als je zo gaat trainen is het echt wachten op een blessure.

Hetzelfde geldt voor bankdrukken. Hoezo hou jij je adem in, bijt je op je tanden, beweeg je met je voeten, 'bounce' je onderin?? Allemaal tekenen dat het gewicht te hoog is voor je, en dat je aan het compenseren bent.

Kies voor een gewicht waarmee je een zo groot mogelijke bewegingsuitslag kan trainen. Kies ook een gewicht waarbij je tenminste gecontroleerd kan zakken en tegen de weerstand in kan bewegen. Let vervolgens op de uitvoering! Is je techniek goed tijdens de hele set? Zo niet, breek dan af. Is je techniek vanaf het begin niet goed? Verlaag dan het gewicht!

Vraag jezelf af hoe jouw sets er uit zien bij de verschillende oefeningen en kijk naar ademhaling (niet kunnen ademen is compensatie methode nummer 1), uitvoering en controle. Zoek een gewicht wat bij jou past per oefening. Is misschien vervelend voor je ego, maar de toekomstige jij zal je dankbaar zijn. Je loopt veel minder kans op een blessure!

Train ze!

Nieuws

  • Snel in Shape!

    Effectiever trainen dan ooit! Start vandaag nog met het Snel in Shape program...

    Lees meer
  • Ga voor de beste versie van jezelf bij Physicum!

    Ben jij al klaar voor de zomer van 2018? Ga voor de beste versie van jez...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Fysiotherapie

    Fysiotherapie

    Wil jij van je blessure af? Klik dan hier om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen!

    Lees meer
  • Gratis kennismaken?!

    Vraag een gratis kennismaking aan!

    Wil je weten of we bij elkaar passen? Klik dan hier voor een gratis kennismaking!

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Wil jij jouw doelstelling behalen onder professionele begeleiding? Dan moet je naar Physicum!

    Lees meer
  • Ilse

    "Absoluut tevreden over de behandelingen van deze jongens. Voor mij een nieuwe manier, maar zeer effectief!"

    Ilse
  • Eric

    "Deze jongens en dame zijn enthousiast en weten waar ze over praten. Begonnen in 2015 en ik ga voorlopig nog wel even door!"

    Eric
  • Andrea

    "2 of my best decisions of 2016 were to start the semi-personal plan and do it again. I am SUPER happy with the results! TY!"

    Andrea
  • Arjen

    "Fijne trainers die precies je grenzen kennen, en dan helpen om ze te verleggen!"

    Arjen
  • Leonie

    "Na slechts enkele sessies zijn mijn problemen verholpen. Iets wat verschillende (klassieke) fysiotherapeuten niet is gelukt."

    Leonie
  • Owin

    "In een korte periode goede resultaten bereikt (vind ik zelf) door effectief te trainen in plaats van alleen fanatiek."

    Owin
  • Karen

    "Physicum zorgt voor mij voor een perfecte combinatie van begeleid trainen en fysiotherapie. "

    Karen
  • Andrea

    "Beste investering die ik in mezelf had kunnen doen. Ik voel me na 6 weken fitter, strakker en sterker. Dank je wel"

    Andrea
  • Stijn

    "Topplek, persoonlijke begeleiding. Druk en toch in shape raken? Gegarandeerd spierpijn ;-)"

    Stijn